Kako prepoznati i liječiti simptome nervnog sloma?

Teško je priznati da se nešto dešava samim sebi, ali kada se to i dogodi, onda treba osluškivati svoje tijelo, svoje misli. Tako ćemo najbolje pomoći sami sebi. A ako to više nije moguće, ne treba se ustručavati i potražiti stručnu pomoć. Život je samo jedan i ne treba se stiditi nečega što je izvan naše moći. Ako nas je ostavio momak, ako smo izgubili nekog bliskog, promijenili sredinu, posao…Svašta može biti okidač, a svako od nas različito reaguje na promjene. Bitno je priznati sebi da se nešto dešava i raditi na rješavanju problema. U nastavku pročitajte više o nervnom slomu.

Šta je nervni slom?

Nervni ili živčani slom je izraz kojim se opisuje period intenzivne mentalne aktivnosti. Tokom ovog perioda, ne možete normalno funkcionisati u svakodnevnom obavljanju svojih obaveza. Ovaj termin je nekada označavao širok dijapazon mentalnih bolesti, uključujući depresiju, anksioznost i akutni stresni poremećaj. Iako se izraz ”nervni slom” više ne ubraja u medicinske termine, ipak ga mnogi koriste da opišu veoma jake simptome stresa i nemogućnost nošenja sa svakodnevnim životnim izazovima. Ono što drugi vide kao nervni krah može u stvari biti još nepostavljena dijagnoza mentalne bolesti.

Ne postoji jedna jedistvena definicija kojom se objašnjava nervni slom. Generalno se podrazumijeva kao period kada fizički i emotivni stres postaju nepodnošljivi i smanjuju sposobnost nekoga da efektivno funkcioniše.

 

SIMPTOMI

Koji su simptomi nervnog sloma?

Možete iskusiti fizčke, psihičke, kao i simptome u ponašanju kada prolazite kroz nervni slom. Znaci nervnog sloma variraju od osobe do osobe. Glavni uzrok takođe može uticati na simptome koje iskušavate.

Najčešći simptomi nervnog sloma su:

  • simptomi depresije, kao gubitak nade i samoubilačke misli
  • anksioznost sa visokim krvnim pritiskom, napetost u mišićima, znojni dlanovi, nesvjestica, nervoza u stomaku, kao i drhtanje ili treskavica
  • nesanica
  • halucinacije
  • ekstremne promjene u raspoloženju ili neobjašnjivi izlivi emocija
  • napadi panike, koji uključuju bolove u grudima, isključenost u odnosu na realnost i sebe, nenormalan strah, otežano disnje
  • paranoja, kao vjerovanje da nas neko posmatra ili uhodi
  • flešbekovi traumatičnog događaja, koji mogu signalizirati nedijagnostifikovani posttraumatski poremećaj

Ljudi koji prolaze kroz nervni slom mogu se povući od porodice, prijatelja i kolega na poslu. Znaci takvog povlačenja uključuju:

  • izbjegavanje društvenih funkcija i obaveza
  • slaba ishrana i spavanje
  • slabo održavanje lične higijene
  • izostajanje s posla zbog navodne bolesti ili nepojavljivanje na poslu uopšte
  • izolacija u sopstvenom domu

na rubu 1

FAKTORI RIZIKA

Faktori rizika koji mogu odvesti do nervnog sloma

Osoba može prijaviti da ima nervni slom kada je stres prevelik za nositi se s njim. Taj stres mogu uzrokovati vanjski uticaji. Neki od faktora rizika uključuju:

  • konstantan stres na poslu
  • nedavni traumatski događaj, kao na primjer smrt u porodici
  • ozbiljni novčani problemi, kao uključivanje na aukcije
  • velike životne promjene, kao razvod
  • slab san i odmor
  • lična istorija anksioznih poremećaja
  • porodična istorija anksioznih poremećaja
  • nedavna ozljeda ili bolest koji otežavaju svakodnevni život

 

LIJEČENJE

Kako upravljati simptomima

Možete razbiti krug bihejvioralnog ili psihološkog poremećaja tako što:

  • ćete ići na razgovor ili na terapiju (kognitivno bihejvioralnu)
  • uzećete lijekove na recept, kao na primjer antidepresive kako bi tretirali hemijsku neravnotežu
  • prakikovaćete alternativne metode, akupunkturu, masaže, jogu

Ako se osjećate prezasićeno i na granici pucanja, razmotrite ove strategije suočavanja sa simptomima:

  • Dišite duboko i brojte unazad od deset kada se osjećate pod stresom.
  • Izbacite kofein i alkohol.
  • Napravite raspored spavanja i rutinu koja će vam pomoći zaspati. To može biti kupka, isključivanje svih elektronskih uređaja ili čitanje knjige pred spavanje.

 

ODLAZAK KOD DOKTORA

Kada otići na pregled?

Nije neuobičajeno da se s vremena na vrijeme neko osjeća nesposobnim da se nosi sa životnim stresom. Niste našli pravi način suočavanja sa stresom ako imate problema obavljajući svoje svakodnevne obaveze. Nervi slom bi mogao biti i znak zdravstvenog poremećaja. Važno je da odete doktoru čim prepoznate znakove pucanja.

Doktor će vam pomoći u liječenju fizičkih simptoma. Takođe vas može proslijediti psihologu ili psihijatru. Ovi eksperti za mentalno zdravlje mogu liječiti vaše emotivne, mentalne i simptome u ponašanju. Skrbnici takođe trebaju kontaktirati doktora što je prije moguće ukoliko su zabrinuti za mentalno stanje svojih štićenika.

 

URADI SAM

Savjeti – uradi sam

Promjene u načinu života mogu vam pomoći da izbjegnete nervni slom. Takođe vam može pomoći u smanjenju učestalosti pojavljivanja simptoma. Ovo uključuje:

  • uobičajena fizička aktivnost najmanje tri puta sedmično, što može biti obična šetnja oko naselja 30 minuta
  • odlazak na terapiju ili savjetovanje kako bi se suzbio stres
  • izbjegavanje droga, alkohola, kofeina, i drugih supstanci koje stvaraju stres za tijelo
  • redovno spavanje i to najmanje šest sati svake večeri
  • ubacivanje relaksirajućih metoda u svakodnevne navike kao na primejr duboko disanje
  • smanjivanje nivoa stresa usporavajući svoj ritam, uzimajući mini-pauze, bolja organizacija svog okruženja i dnevnih aktivnosti i držanje dnevnih ‘uraditi ovaj dan’ listi

Ove promjene možete učiniti i sami, ali je bolje da to uradite konsultujući se sa doktorom.

Sa engleskog prevela: Ana Galić, dipl.prof.

(Izvor: healthline, foto: amalia ulman)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s