Na redu je velika filozofkinja današnjice, Džudit Batler.
Transkript zapisa:
Filozofirajmo danas! Džudit Batler
Džudit Pamela Batler je američka akademka rođena 1956. godine čije su teorije performativne ideje roda i pola značajno uticale na frankocentričnu filozofiju, kulturnu teoriju, kvir (queer¹) teoriju , kao i škole feminizma kasnog dvadesetog vijeka. Kritičarka je izraelske politike cionizma ističući da Izrael nije i ne treba da bude reprezent svih Jevreja niti jevrejskih stavova, zbog čega je 2012. bila pod budnim okom Centralnog savjeta Jevreja Njemačke kada joj je dodijeljena Adornova nagrada.
U njenom najpoznatijem djelu, Nevolja sa rodom: feminizam i subverzija identiteta (1990), i njegovom nastavku Tijela koja nešto znače: diskurzivna ograničenja pola (1993), Batler će na poznatoj kulturno-teoretskoj pretpostavci graditi pol kao društveno uslovljen, ne urođen, te će reći da konvencionalni pojmovi roda i seksualnosti služe održavanju tradicionalne dominacije muškaraca nad ženama i opravdavanju tlačenja homoseksualaca i transrodnih osoba.
Ono što Batlerova uvodi u definisanje rodnog problema jeste njegovo određenje akcijom, djelovanjem, odnosno da je subjekt određen svojim djelom i kroz djelo, pri tom pod subjektom podrazumijevalući upravo pol.
Feminizam je pogriješio pokušavajući utvrditi da su “žene” zajednica sa zajedničkim karakteristikama i interesima. Taj pristup, reći će Batler, proizveo je “nesvjesnu regulaciju i reifikaciju rodnih odnosa” – pojačavajući binarnu sliku odnosa između polova u kojima su ljudska bića podijeljena u dvije jasne grupe, žene i muškarce. Umjesto otvaranja mogućnosti za formiranje i odabir vlastitog individualnog identiteta, feminizam je zatvorio te opcije.
Činjenica da žene i muškarci mogu reći da se osjećaju više ili manje “poput žene” ili “poput muškarca” pokazuje, kaže Batler, da “iskustvo rodnog … kulturnog identiteta smatra postignućem”.
Batler tvrdi da se seksualnost vidi kao uzrok polnog određenja, a koji opet uzrokuje požudu; vodeći se Fukoovim naslijeđem Butler će srušiti ove uspostavljene veze među polom i požudom uspostavljajući ih na nov, flekisbilan ničim tradicionalno uzrokovanim načinom određenja.
Kvir teorija
Upravo ova ideja slobodno plutajućeg (ničim tradicionalno uzrokovanim) identitetom jedna je od glavnih u kvir teoriji. Kvir je sve što je čudno i odstupa od legitimnog, identitet bez suštine. Povezana je s medijima kako upravo mediji predstavljaju mjesto gdje se stvari prezentuju onako kako bi trebale izgledati.
Zauzmimo Vol Strit
U demonstraciji pod nazivom “Zauzmimo Vol Strit” 2011, Batlerova će reći:
“Ljudi su pitali pa koji su zahtjevi? Koje zahtjeve postavljaju svi ovi ljudi? Ili kažu da nema zahtjeva, što ostavlja naše kritičare zbunjenima, ili kažu da su zahtjevi za socijalnom jednakošću i ekonomskom pravdom nemogući zahtjevi. A nemogući zahtjevi, kažu, jednostvano nisu praktični. Ako je nada nemogući zahtjev, onda zahtijevamo nemoguće – da su pravo na sklonište, hranu i zapošljavanje nemogući zahtjevi, onda zahtijevamo nemoguće. Ako nije moguće zahtijevati da oni koji profitiraju od recesije preraspodjele svoje bogatstvo i puste svoju pohlepu, onda da, zahtijevamo nemoguće.’’
Proizvodnja: Author anagalicblog, decembar 2017.
¹ teoriju koja brani prava onih koji se izjašnjavaju kao pripadnici LGBT zajednice
1 Comment