NJEGUJMO PISANJE: Veština ubijanja zmajeva (priča br. 2)

Author anagalicblog

Knjiga starih kineskih priča sadrži 71 staru narodnu priču, a u narednom periodu ćemo pročitati i analizirati neke od njih. U ovoj priči je riječ o čovjeku koji je prodao porodično imanje, tri godine proveo učeći loviti zmajeve da bi kada je došao kući shvatio da – zmajevi ne postoje. Pa da čujemo samu priču:

Veština ubijanja zmajeva

Džu Bi Mang bio je pravi ljubitelj učenja. Da bi savladao jednu neobičnu veštinu jeftino je prodao porodično imanje i noseći sa sobom hiljadu zlatnika uputio se u daleki kraj da bi od Dži Li Jia veštinu ubijanja zmajeva. Kao tren prošle su tri godine. Završio je učenje i vratio se u zavičaj. Ljudi su ga upitali šta je zapravo naučio. Dok je uzbuđeno odgovarao, istovremeno je pokazivao veštinu ubijanja zmajeva; kako zgrabiti zmaja za glavu, kako mu stati na rep, kako mu mačem preseći vrat – pritom je izvodio rukama i nogama najrazličitije pokrete.

Svi su se nasmejali i upitali i upitali ga:

-A gde to ima zmajeva koje možemo da ubijemo?

Džu Bi Mangu odjednom je postalo jasno da u stvari na svetu uopšte nema takvih stvorenja i da je njegovo umeće neskorisno.

 

Analiza:

Ljubitelj učenja

Šta bi to trebalo da znači – ljubitelj učenja? Na neki način, ovdje je učenje prikazano u nekom negativnom kontekstu, izgleda sa akcentom na jednom terijskom aspektu, onom koji nema svoju provodljivost u praksi i samim tim predstavlja jalovo učenje.

Prodaja porodičnog imanja

Odmah prilikom saopštavanja da je prodao porodično imanje dodato je da je to urađeno radi učenja jedne neobične vještine. Koja je vještina u pitanju nije bitno, bitno je da je ona neobična, ili da možda čak i nije vještina ali se pod tim podvodi. Mene to baca u sadašnjost i tržište prepuno upravo takvih “vještina” ili profesija.

Brzina savladavanja neobične vještine

Tri godine prođođe kao tren. To nam daje do znanja da te sulude vještine za kojima danas vlada pomama, a koje tolerišemo kao neizbježne pratioce savremenog doba kao na primjer šetač pasa, proročica, procjenitelj rizika, feng šui dekorater, influenseri, lični treneri, stilisti  i tome sl. zaista gutaju i naše vrijeme ali i nas same. Koliko je to poželjno, opasno ili blagotvorno po nekoga, to bi trebao da svako od nas sam ispita.

Gdje su zmajevi?

Osviještenost nakon možda jednog lajf kouč časa ili razgovora sa ispvjednikom ili psihoterapeutom – gdje si onda prispio – pogotovo ako nemaš novac. Jer zapamtite – prodao je porodično imanje. Šta će sad? To je patka sa svim tim nazovim ušminkanim izmišljenim poslovima -što ti moraš naučiti bukvalno loviti zmajeve, surfovati po talasima i boriti se sa olujama – ali ako nemaš s čim jedriti – nema te. Nigdje. Džaba ti sve što si učio ako nisi u to ušao osiguran da ništa nećeš izgubiti. I da se vratimo na početak – bio je pravi ljubitelj učenja. Da nije možda propuštao život zbog tih zmajeva koju su mu drugi nudili? Koliko je zapravo on lagao samog sebe? I kako su ga drugi uspjeli otrijezniti? I to je veliki pomak – mnogi to ne shvate cijeli život. A ako shvate, ne prihvate.

 

Knjiga naziva ZMIJA U ŠOLJI/Stare kineske priče (1992), Izdavača Srpska književna zadruga, u Beogradu, tiraža 1000 komada, (prevod Ada Zečević, Mirjana Đurđević) je knjiga koju sam nabavila sad kad sam bila u Novom Sadu.

Pišite mi i na Fb stranici Author anagalicblog, a naćićete me i na Instagramu @authoranagalicblog.

7 Comments

    1. Zanimljiva je ta zmaj tematika kod Kineza. U stvari, meni je njihova ultura uopšte itekako zanimljiva i inspirativna. Neobična, ali se svaki put oduševim načinom na koji je njeni građani uspiju promovisati, ne samo kinesku nego uopšte sve vezano za Aziju.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s