FILOZOFSKI PROBLEMI (4): Čemu se razumno možemo nadati?

Author anagalicblog

 

Sigurno postoje sasvim jasna sociološka objašnjenja zbog čega su vijesti koje čitamo u medijima često loše, iako nismo sigurni koje je pravo objašnjenje za tu pojavu. Činjenica jeste da su zločini, nesreće, prirodne katastrofe, ratovi, napadi terorista, gladovanja, epidemije, etnički masakri i nasilje nad nemoćnim ljudima vrijedni objavljivanja u vijestima. Porast životnog standarda, smanjenje stope smrtnosti, požrtvovana služba učitelja i nastavnika, medicinskih sestara, porast religijske i seksualne tolerancije, pošten život radnika, vjeran i dirljiv život porodica, sretne ljubavne priče, uspješni mali poslovi – ukoliko ikad, ne ulaze u vijesti.

 

O drugim filozofskim problemima čitaj na:
FILOZOFSKI PROBLEMI: Filozofičnost i vječna zapitanost osnovnih filozofskih pitanja
FILOZOFSKI PROBLEMI(1): Postoji li božanski poredak stvari?, 
FILOZOFSKI PROBLEMI (2): Da li je moguća idealna država?,
FILOZOFSKI PROBLEMI(3): Da li možemo kontrolisati svoje živote?

 

Ukoliko se odmaknemo za trenutak i razmislimo o posljedicama objavljivanja negativnih vijesti, dolazimo do zaključka da je čitav svijet mjesto gdje nevini ljudi pate i trpe strašne žrtve. Neobjavljivanje dobrih vijesti zaustavlja mogućnost njegovanja razumne nade da bi neke stvari mogle postati bolje, da u ovom svijetu možemo pronaći i čast, dobru volju i toleranciju.

 

Razuman odgovor bilo kog čovjeka jeste ambivalentnost i nesigurnost. Mi ne znamo da li će budućnost biti bolja od prošlosti ili od sadašnjosti. Nama je bitno da gajimo razumnu nadu u vezi naše budućnosti, zbog naših planova i onih koji direktno zavise od naših djela i postupaka.

Budućnost jeste nesigurna, to je tačno, ali opet mi moramo planirati, birati ciljeve i pokušavati se prilagoditi ostvarenju tih planova ili eventualnim promjenama. Tragamo za nekim načinom ublažavanja ove nesigurnosti. Najprivlačniji način nošenja sa problemima u životu i dalje nudi religijski način razumijevanja, koji nam daje nadu u drugi život, težak rad prihvata kao neminovan, a život u vrlini nudi kao privremeno rješenje u ovom životu.

Ukoliko se pak priklonimo sekularnom načinu razumijevanja, religiozna stanovišta se odbacuju kao naivna, jer se postojanje zagrobnog života ne može dokazati. Po ovom načinu razumijevanja rješenje jeste poboljšanje načina na koji rade institucije, kako bi se olakšalo nehumano postupanje, smanjio težak rad i patnja. Razumna nada se ograničava na sadašnjost i djelovanje i akciju sada.

Oba načina razmišljanja su zastarjela. Konflikti koji nastaju kada se ova dva načina sukobe vode ka filozofskom problemu čemu se razumno možemo nadati. Postoji konstruktivni i kritički način kombinacije ova dva, religijskog i sakralnog, politici okrenutog, načina rješavanja ovog problema: konstruktivni traga za zajedničkim razlozima oko kojih se mogu zajedno složiti oba pristupa; kritički teži da dokaže kako su i jedni i drugi u suštini neracionalni načini rješavanja ovog problema.

Prema pristalicama religijskog načina razmišljanja čovjeku neće biti bolje ukoliko mu Bog ne pomogne, a prema pristalicama sekularnog načina razmišljanja čovjek ne može napredovati ukoliko se oslanja upravo na tu Božju pomoć. Ono u čemu su saglasni jeste da će čovjeku biti bolje samo ukoliko se radi na poboljšanju postojećeg stanja.

Htjeli mi to ili ne, moramo raditi na poboljšanju trenutnog stanja u kojem se nalazimo, pa ćemo tako moći računati i na bolje rezultate u budućnosti.

 

Korištena literatura: Kekes, J. (2014) The Nature od Philosophical Problems/Their Causes and Implications. UK: Oxford University Press

 

Tekst sastavila: Ana Galić

 

NAPOMENA: Ovaj tekst ćete čitati u drugim časopisima  i na drugim web lokacijama samo uz dozvolu autorke.

 

Moj rad možete podržati putem sljedećih društvenih mreža:

 

ana_logo

Fb: Author anagalicblog

Instagram: @authoranagalicblog

Twitter: @anagalicblog 

Linkedin: Ana Galić

e-mail: ana.galic.bl@gmail.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s