Kako poboljšati svoje mentalno zdravlje?

Najprije da definišemo šta je to mentalno zdravlje. Mentalno zdravlje uključuje emocionalno, psihološko kao i društveno stanje jednog pojedinca ili grupe ljudi. Mentalno zdravlje utiče na naš način razmišljanja, na naše osjećaje, ali i na akcije koje preduzimamo u svakodnevnom životu. Mentalno zdravlje pomaže i i definiše naš odnos prema stresu , odnose s drugima, naše izbore. Mentalno zdravlje je bitno u svakoj životnoj etapi, od djetinjstva preko adolescencije, pa sve do starosti.

 

UZROCI MENTALNIH POREMEĆAJA

FAKTORI

 

Mentalni poremećaji su danas postali uobičajeni, ali pomoć i izlaz postoji. Ukoliko se ovi poremećaji pojave oni mogu uticate na vaše razmišljanje, raspoloženje i ponašanje. Faktori od kojih zavisi mentalno zdravlje su:

  • Biološki faktori, poput  gena ili hemijske neuravnoteženosti u mozgu
  • Životno iskustvo, trauma ili zlostavljanje
  • Porodična istorija mentalnih poremećaja

 

ZNAKOVI KOJI UKAZUJU DA VAM JE MENTALNO ZDRAVLJE POREMEĆENO

SIMPTOMI

Sada ćemo se upoznati sa ranim znakovima koji vam mogu reći da nešto nije u redu sa vašim mentalnim zdravljem. Znakovi koji upućuju da vam je mentalno zdravlje oštećeno su:

 

  • Jedete i spavate previše ili premalo
  • Povlačenje od ljudi i uobičajenih aktivnosti
  • Imate nizak nivo ili nemate energije uopšte
  • Osjećate se kao da niste vrijedni življenja ili da ništa nije bitno
  • Imate neobjašnjive bolove
  • Osjećate se bespomoćno ili beznadežno
  • Pušite, pijete ili koristite druge opijate  više nego obično
  • Osjećate se neuobičajeno zbunjeni, zaboravljivi ste, na ivici, ljuti, uznemireni, zabrinuti ili uplašeni
  • Vičete ili se svađate sa porodicom i prijateljima
  • Proživljavate ozbiljne promjene raspoloženja koje uzrokuju problem u vezama
  • Imate uporne misli i sjećanja koja ne možete izbaciti iz glave
  • Čujete glasove ili vjerujete u stvari koje nisu istinite
  • Razmišljate o ranjavanju samih sebe ili drugih
  • Nesposobni ste za obavljanje dnevnih zadataka poput vođenja brige o vašoj djeci ili odlaska na posao ili u školu

 

KAKO POBOLJŠATI VAŠE MENTALNO ZDRAVLJE

SAVJETI

 

Sada kada smo se upoznali sa nekim od najranijih znakova koji mogu uputiti na poremećeno mentalno zdravlje, poslušajmo i par savjeta za poboljšanje svoga mentalnog zdravlja.

  • Započnite dan šoljom kafe. Konzumiranje kafe se vezuje sa pojačanom aktivnošću nervnog sistema, koja je odličan saveznik u borbi protiv depresivnih stanja svijesti. Ukoliko ste pak osoba koja izbjegava kofein pijte zeleni čaj.
  • Eksperimentišite sa novim receptom, napisanom pjesmom, naslikanom slikom, nekim projektom koji može biti vezan recimo za obilježavanje godine od 365 dana u citatu ili fotografiji – kreativno izražavanje je povezano sa uspostavljanjem uravnoteženog psihičkog stanja.
  • Pokažite nekome da ga volite. Čvrste, bliske veze sa svojim bližnjima su osnova za sretan i zdrav život.
  • “Ne morate vidjeti cijeli put. Samo napravite prvi korak.” Martin Luther King. Pogledajte koja su to polja u važem životu koja trebaju da se poboljšaju, to može biti obrazovanje, bolji posao, bolji prijatelji, novi hobiji, bilo šta. Onda napravite prvi korak. Ostalo će doći samo po sebi. A trebaće vremena, naravno.
  • Smijte se. Smijeh redukuje anksioznost pa se zato rado družite sa prijateljima koji vas nasmijavaju, pogledajte komečni film ili stand-up komediju i opustite se.
  • Pronađite radost u stvarima koje već imate ili već obavljate. Nema potrebe tragati za novim iskustvima ukoliko ste već sada ostvarili sve ono za šta ste se borili čitav svoj život. Potrebno je samo da se zadovoljno osvrnete oko sebe i shvatite koliko bogatstvo vas okružuje.
  • Ostavite internet. Jedan dan odvojite za život bez telefona, bez društvenih mreže, odgovaranja na e-mail-ove, poruke u viber grupama i sl. Provedite vrijeme družeći se s ljudima uživo.
  • Povedite računa o ishrani. Hrana itekako utiče na rad vašeg organizma pa samim tim i vašeg mentalnog stanja, te najprije izbacite prerađene šećere, meso i tjesteninu, a uvedite vože, povrće i omega-3 kiseline.
  • Napravite plan šta ćete jesti tokom naredne sedmice ili šta ćete obući. Ili šta će vam dijete obući . Osjećaj kontrole nad životom stvara podiže nivo samopouzdanja.

 

Iako je sada čovječanstvo upoznato sa fenomenom mentalnog zdravlja, i dalje se pojavljuju kršenja ljudskih prava, diskriminacija kao i stigmatizovanje osoba koje su iskusile mentalno zlostavljanje.

Kada govorimo o mentalnom zdravlju posebnu pažnju treba obratiti na djecu i na djetinjstvo. U djetinjstvu se po prvi put formiraju emocije i emotivni život djeteta i otpočinje proces socijalizacije koji u bitnom obilježava sav ostatak života.

Zbog toga je potrebno uvijek biti budan i reagovati na pomenute znakove poremećaja našeg mentalnog zdravlja te pristupiti njihovom rješavanju.

 

Korišteni izvori:
https://www.mentalhealth.gov/basics/what-is-mental-health
https://www.who.int/health-topics/mental-health#tab=tab_1
https://www.mhanational.org/31-tips-boost-your-mental-health
Preporučena literatura:
Rogers, A. (2005) A sociology of Mental Health and Illness. England: Open University Press

Tekst sastavila: Ana Galić

 

NAPOMENA: Ovaj tekst je informativnog karaktera. Ukoliko prepoznate navedene simptome mentalnih poremećaja obratite se stručnom licu ili porodičnom doktoru. Ovaj tekst ćete čitati u drugim časopisima  i na drugim web lokacijama samo uz dozvolu autorke.

 

Moj rad možete podržati putem sljedećih društvenih mreža:

 

ana_logo

Fb: Author anagalicblog

Instagram: @authoranagalicblog

Twitter: @anagalicblog 

Linkedin: Ana Galić

e-mail: ana.galic.bl@gmail.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s