Ana Galić, Cécile Fabre: Špijuniranje kroz zatamnjeno staklo/ Etika špijunaže i protivobavještajne službe PRIKAZ A PRIORI BROJ 2 SVESKA 1 MAJ 2022

U izdavaštvu Oxford University Pressa u Velikoj Britaniji, 2022. godine je objavljena knjiga naziva Špijuniranje kroz zatamnjeno staklo/Etika špijunaže i protivobavještajne službe, Cecile Fabre. Knjiga se sastoji iz devet poglavlja, uvoda, epiloga, bibliografije i indeksa, a broji 264. stranica. Na početku knjige nalazi se posveta Ericu i Martinu. Prvo poglavlje naziva „Građevinski blokovi“ („Building Blocks“) postavlja ton cijele knjige i donosi pregled etike špijuniranja gledano iz ugla klasičnog morala i političke misli. Autorka nije koristila genealoški, nego problematski pristup. Govori nam da je špijunaža, zajedno sa prostitucijom i najamništvom, treće po redu najstarije zanimanje u svijetu. Ono što im je zajedničko jeste da sva tri zanimanja predstavljaju nužno zlo. Zatim nas provodi kroz primjere. Da li je špijunaža moralno opravdana ili ne, dvoji se i u samoj Bibliji (slanje Mojsija da špijunira Kanovu zemlju, špijuniranje kralja Jerihona). U „Umijeću ratovanja“ Sun Tzua, špijuni se spominju kao najvažniji element u ratu, jer „od njih zavisi mogućnost vojske da se kreće“[1]. Za vođenje rata na prvom mjestu je potreban moral, tj. da se narod i vlada poistovjećuju, a zatim da se rat što prije okonča (najviše radi siromašnog dijela naroda). Zbog svega toga je potrebno znati namjere i mogućnosti neprijateljske strane, a to se najprije može učiniti špijuniranjem. Špijuni su se kažnjavali žestoko, bez obzira da li su se tretirali kao izdajnici ili ne, a Fabre navodi primjer iz knjige Liebera Coda: smrt vješanjem.

Ostatak prikaza Ane Galić mr možete pročitati klikom na link:

Treći broj Naučno-popularnog časopisa A priori filozofskog Udruženja Sofia možete čitati ovdje.

[1] Cécile Fabre, Špijuniranje kroz zatamnjeno staklo/ Etika špijunaže i protivobavještajne službe (United Kingdom: Oxford University Press, 2022, 264.), 14.