PROFESORKA ANA GALIĆ ZA EUROBLIC ILI SRPSKAINFO.COM: Dete treba biti u središtu čitavog školskog sistema, a ne bezbrojni elektronski sistemi

Dnevne novine: EuroBlic ili Srpskainfo.com

Novinarka: Nataša Telebak

Kategorija: Društvo

Naslov: Pucanj u prosvetnog radnika je pucanj u temelje društva

Strane: 12-13

Datum, 19.06.2023, ponedeljak

Prenosim vam svoju izjavu u cjelosti, a veći dio možete pročitati u štampi.

Poštovani,

Hvala vam na javljanju.

Trenutne situacije koje sada tretiramo pod zajedničkim imeniocem, a to je strah od odlaska u školu, da li kao prosvjetnog radnika ili kao učenika, jesu, kako ste naveli, dešavanja u Lukavcu i Beogradu. Mi se ovdje nalazimo pred simptomima ovakvih reakcija, a ono zbog čega je nezahvalno ne samo dati komentar na trenutnu situaciju, nego i ono adekvatno – ponuditi lijek i rješenje – jeste nepronalaženje odgovora na pitanje ZAŠTO? Mi ne znamo tačan uzrok koji je naveo jednog učenika u Beogradu da se odluči na nezapamćenu tragediju, niti znamo tačan uzrok zbog čega je učenik u Lukavcu odlučio uzeti djedov pištolj, te ga koristiti kako bi naudio drugom čovjeku. Pod ovim neznanjem ne mislimo na rad nadležnih organa u školi, policiji i sl. koji se trude da ispoštuju zakone i pravne odredbe koje se u ovakvim sitacijama odmah narede kao hitne i alarmantne, nego na razgovor sa samom djecom i otkrivanjem šta nije u redu. A to je veoma teško. Šta se nalazi u psihi jednog čovjeka, a u ovom slučaju jednog mladog čovjeka, to ni on sam teško može da razluči, a onda da saopšti drugom licu, te će zato rješavanje ovakve situacije zahtijevati mnogo vremena.

Rješenje koje je naše Ministarstvo za prosvjetu i kulturu Republike Srpske ponudilo jeste uvođenje novog nastavnog predmeta Humanost i bezbjednost, kako smo mogli čitati u štampi. Nemamo ništa protiv ad hoc rješenja, ali vrijeme jedino može pokazati da li je uvođenje još jednog predmeta, bez neophodnih propratnih akata (ko će taj predmet predavati, ko će sastavljati nastavni plan i program, koji udžbenik će se koristiti i kada će u stvari biti spreman jedan udžbenik, u koje razrede će se uključivati i sl.) zaista pravo rješenje. Naime, na prijedlog uvođenja kritičkog mišljenja u srednje škole, a kako vrijeme prolazi, možda se otvori potreba i za uvođenjem istog i u osnovne škole, kako je njegov osnivač Lipman to i izvodio, Republički pedagoški zavod Republike Srpske je dao preporuku da se ne uvodi još jedan nastavni predmet sa glavnim argumentom – preopterećenost postojećeg kurikuluma već utvrđenih nastavnih planova i programa. To bi značilo da se i Humanost i bezbjednost treba tretirati na način drugačiji od klasičnog nastavnog predmeta, a da je opet, na neki način, prisutno u školi.

Prosvjetni radnici su bili pod stresom i u procesu sagorijevanja, a i još uvijek su, već za vrijeme epidemije Covida 19, što možete čitati i u istraživanju koje je radila naša prof. dr. sc. Ivana Zečević, Izgaranje na radu kod nastavnika prilikom rada u onlajn nastavi za vrijeme COVID-19 pandemije, a nakon ovakvih dešavanja, kako se mi zaista osjećamo, to će vjerovatno neko novo istraživanje iznijeti na vidjelo. Ono što trenutno možemo reći jeste da bismo trebali poslušati savjete ljudi koji su mnogo godina i vijekova prije nas sprovodili i reforme u obrazovanju, kao i  procese vraćanja humanosti u sam prosvjetni sistem, a taj je da čovjek, odnosno dijete treba biti u središtu čitavog školskog sistema, a ne bezbrojni elektronski i ini sistemi koji oduzimaju nastavnicima odgromnu energiju neophodnu da se približimo djeci i pokušamo ih razumjeti putem njihovog načina razmišljenja, koji je svakim danom sve savremeniji, a mi smo sve dalji od njega.

U Banjoj Luci, 15.06.2023. godine

Ana Galić mr

Srpskainfo: https://srpskainfo.com/vrijeme-za-korjenite-promjene-u-obrazovanju-pucanj-u-nastavnika-je-pucanj-u-temelje-drustva/

Categories: Tags:

Leave a comment